عبدالمقصود, أحمد. (2020). واقع المسؤولية الاجتماعية للجامعات للتعامل مع ذوي الاحتياجات الخاصة رؤية تحليليه من منظور نظرية الدور بطريقة العمل مع الأفراد والأسر "The reality of the social responsibility of universities to deal with students with special needs" An analytical view in light of the role theory in working with individuals and families. مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية, 52(1), 35-84. doi: 10.21608/jsswh.2020.35797.1147
أحمد عبدالمقصود. "واقع المسؤولية الاجتماعية للجامعات للتعامل مع ذوي الاحتياجات الخاصة رؤية تحليليه من منظور نظرية الدور بطريقة العمل مع الأفراد والأسر "The reality of the social responsibility of universities to deal with students with special needs" An analytical view in light of the role theory in working with individuals and families". مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية, 52, 1, 2020, 35-84. doi: 10.21608/jsswh.2020.35797.1147
عبدالمقصود, أحمد. (2020). 'واقع المسؤولية الاجتماعية للجامعات للتعامل مع ذوي الاحتياجات الخاصة رؤية تحليليه من منظور نظرية الدور بطريقة العمل مع الأفراد والأسر "The reality of the social responsibility of universities to deal with students with special needs" An analytical view in light of the role theory in working with individuals and families', مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية, 52(1), pp. 35-84. doi: 10.21608/jsswh.2020.35797.1147
عبدالمقصود, أحمد. واقع المسؤولية الاجتماعية للجامعات للتعامل مع ذوي الاحتياجات الخاصة رؤية تحليليه من منظور نظرية الدور بطريقة العمل مع الأفراد والأسر "The reality of the social responsibility of universities to deal with students with special needs" An analytical view in light of the role theory in working with individuals and families. مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية, 2020; 52(1): 35-84. doi: 10.21608/jsswh.2020.35797.1147
واقع المسؤولية الاجتماعية للجامعات للتعامل مع ذوي الاحتياجات الخاصة رؤية تحليليه من منظور نظرية الدور بطريقة العمل مع الأفراد والأسر "The reality of the social responsibility of universities to deal with students with special needs" An analytical view in light of the role theory in working with individuals and families
قسم خدمة الفرد- کلية الخدمة الاجتماعية- جامعة حلوان - القاهرة
المستخلص
هدف البحث إلى التعرف على واقع المسؤولية الاجتماعية للجامعات للتعامل مع ذوي الاحتياجات الخاصة وتحديد فهم الجامعات لدورها اتجاههم، ومستوي إدراکهم لاحتياجاتهم والاهتمام بتخفيف مشکلاتهم، وطريقة مشارکتهم في الأنشطة واشباع احتياجاتهم الفردية لکل منهم؛ وهذه کمؤشرات للمسؤولية الاجتماعية، وينتمي هذا البحث إلى البحوث الوصفية التحليلية معتمداً في ذلک على منهج المسح الاجتماعي بالعينة لقيادات ومنسوبيها من أعضاء هيئة التدريس بالجامعة، والمسح الاجتماعي الشامل لذوي الاحتياجات الخاصة بجامعة حائل، معتمداً في ذلک على مقياس المسؤولية الاجتماعية للقيادات ومنسوبي الجامعة من أعضاء هيئة التدريس والطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة؛ مع الاحتفاظ بطريقة عرض المقياس عند تطبيقه على عينة البحث مراعاة طبيعة کل عينة من عيناته. وأظهرت نتائج التحليل الاحصائي باستخدام عدد من الاساليب الإحصائية، أن هناک مستوى متوسط للمسؤولية الاجتماعية للجامعات للتعامل مع ذوي الاحتياجات الخاصة على مختلف أبعاد المقياس من حيث خدمات الجامعة لهم في مختلف وحداتها کالأقسام والکليات والعمادات المساندة. وأوصى البحث بضرورة وضع استراتيجية شاملة لتنمية المسؤولية الاجتماعية ورفع مستوي رضا ذوي الاحتياجات الخاصة حول مسؤولية الجامعة اتجاههم. The aim of the research is to determine the reality of the social responsibility of universities to deal with The students with special needs and to determine the universities' understanding of their role towards them, the level of their awareness of their needs and the interest in Solving their problems, the method of their participation in activities and the satisfaction of their individual needs for each of them. These are indicators of social responsibility, and this research belongs to the analytical descriptive research, relying on the method of the social survey with a simple random sample of university leaderships and faculty members, and a comprehensive social survey of students with special needs at the University of Hail, relying on the scale of social responsibility of university leaders and employees From faculty members and students with special needs; The results of statistical analysis using a number of statistical methods showed that there is a variation in the level of social responsibility of universities to deal with students with special needs on the various dimensions of the scale in terms of the university's services to them in its various units.The research recommended the necessity of formulating proposals to develop social responsibility and raise the level of satisfaction of students with special needs regarding the university's responsibility towards them.